Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS ligt binnenkort meer intercity’s en Thalys-treinen rijden naar Brussel.
Dat maakte de NS vrijdag bekend. De vervoerder moest alternatieven presenteren voor de geflopte hogesnelheidstrein. Ook de Belgische evenknie, de NMBS, is voorstander van deze oplossing.
Na de zomer moeten er 10 intercity’s per dag gaan rijden over het reguliere spoor naar Brussel. De NS bekijkt of die niet alleen vanaf Den Haag, maar ook vanaf Amsterdam kunnen vertrekken. Dat vergt wel een aanpassing van het spoorboekje. Zo snel mogelijk moeten er 16 van deze intercity’s gaan rijden.
De Thalys gaat 11 in plaats van 9 keer rijden over het HSL-spoor. Twee keer rijdt de trein niet verder dan Lille, negen keer rijdt de Thalys door naar Parijs. Ook blijft er een stoptrein rijden tussen Roosendaal en Antwerpen.
Uiteindelijk moeten er 22 hogesnelheidstreinen per dag gaan rijden op het bestaande hsl-spoor, waar eigenlijk de Fyra op had moeten gaan rijden. Op het spoor moeten volgens de NS zowel Thalys-, Eurostar- als andere hogesnelheidstreinen zoals TGV’s gaan rijden, net als treinen met een gewone locomotief.
De NS gaat zelf een aantal bestaande hogesnelheidstreinen aanschaffen en raadpleegt daarvoor buitenlandse exploitanten. Het gaat dan om treinen die "zich reeds in commerciële dienst bewezen hebben". Er is weinig materieel beschikbaar, zo meldt de NS.
Dat materieel moet omgebouwd worden, maar hoe lang dat gaat duren is afhankelijk van het type trein dat de NS weet te vinden. Het kan zijn dat het 3 tot 4 jaar duurt om hogesnelheidstreinen te laten rijden, maar het kan sneller, aldus een woordvoerder. Vandaar de gefaseerde invoering van een hsl-dienstregeling, zodat uiteindelijk er 54 tot 58 treinen per dag over de grens rijden. Hij benadrukt ook dat nieuw materieel kopen een optie is, al duurt dat langer.
De NS ziet een samenwerking met de NMBS als een 'cruciale randvoorwaarde' en bekijkt met de Belgen een dienst naar Londen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl